Sunday, November 2, 2008

:: ciNta & waKtu ::

Alkisah di suatu pulau kecil, tinggallah berbagai macam benda-benda
abstrak : ada Cinta, Kesedihan, Kekayaan, Kegembiraan dan sebagainya.
Mereka hidup berdampingan dengan baik.

Namun suatu ketika, datang badai menghempas pulau kecil itu dan air laut
tiba-tiba naik dan akan menenggelamkan pulau itu. Semua penghuni pulau
cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri. Cinta sangat kebingungan
karena ia tidak dapat berenang dan tak mempunyai perahu. Ia berdiri di
tepi pantai dan mencoba mencari pertolongan. Sementara itu air makin
naik membasahi kaki Cinta.

Tak lama Cinta melihat Kekayaan sedang mengayuh perahu.
”Kekayaan! Kekayaan! Tolong aku!” teriak Cinta.
”Aduh! Maaf, Cinta!” kata Kekayaan.
“Perahuku telah penuh dengan harta bendaku. Aku tak dapat membawamu
serta, nanti perahu ini tenggelam. Lagipula tak ada tempat lagi bagimu di
perahuku ini”.
Lalu Kekayaan cepat-cepat mengayuh perahunya pergi. Cinta sedih sekali,
namun dilihatnya Kegembiraan lewat dengan perahunya.

“Kegembiraan! Tolong aku!”, teriak Cinta.
Namun kegembiraan terlalu gembira karena ia menemukan perahu sehingga
ia tak mendengar teriakan Cinta.
Air makin tinggi membasahi Cinta sampai ke pinggang dan Cinta semakin
panik. Tak lama lewatlah Kecantikan.

“Kecantikan! Bawalah aku bersamamu!”, teriak Cinta
“Wah, Cinta, kamu basah dan kotor. Aku tak bisa membawamu ikut. Nanti
kamu mengotori perahuku yang indah ini”, sahut Kecantikan.
Cinta sedih sekali mendengarnya. Ia mulai menangis terisak-isak. Saat itu
lewatlah Kesedihan.

”Oh, Kesedihan. Bawalah aku bersamamu”, kata Cinta.
”Maaf Cinta. Aku sedang sedih dan aku ingin sendirian saja…” kata
Kesedihan sambil terus mengayuh perahunya.
Cinta putus asa. Ia merasakan air semakin naik dan akan
menenggelamkannya.

Pada saat kritis itulah tiba-tiba terdengar suara.
”Cinta! Mari cepat naik ke perahuku!”
Cinta menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua dengan
perahunya. Cepat-cepat Cinta naik ke perahu itu, tepat sebelum air
menenggelamkannya.

Di pulau terdekat, orang tua itu menurunkan Cinta dan segera pergi lagi.
Pada saat itu barulah Cinta sadar bahwa ia sama sekali tidak mengetahui
siapa orang tua yang menyelamatkannya itu. Cinta segera menanyakannya
kepada seorang penduduk tua di pulau itu, siapa sebenarnya orang tua itu.

”Oh, orang tua tadi? Dia adalah Waktu” kata orang itu.
”Tapi mengapa ia menyelamatkanku? Aku tak mengenalnya. Bahkan teman-
teman yang mengenalku pun enggan menolongku” tanya Cinta heran.
”Sebab” kata orang itu

”Hanya Waktulah yang tahu berapa nilai sesungguhnya dari Cinta itu…”

7 comments:

aShaBuLz said...

hurm....wktu itu emas...kiranya hanya emas yg tahu betapa nilai cinta? wawawawa.....abisla duit camni...huhu...

che joe said...

watta amazing story... but i wonder y that CINTA terlampau mengharapkan bantuan org laen... that CINTA is not well prepared for da worse condition... i'm very frustrated with that kind of CINTA.... CINTA just seek 4 help from KEGEMBIRAAN, KEKAYAAN, KECANTIKAN,n KESEDIHAN... there're no other thing in "her" head..that idiot!!! better go n find KETULUSAN, KESABARAN, KEIKHLASAN, N KEINSAFAN..... baru la dia dapat ape yg dia inginkan.... kerana merekalah sahabat yg sejati... yang akan menemani CINTA sampai WAKTU terhenti....

Anonymous said...

Assalamualaikum...
masalahny...hny ada kesedihan,kegembiraan dll je masa tu. mana ada ketulusan dll kat situ. cinta pun dh nk tenggelam.x boleh nk bergerak bnyk.so...dia x dptla nk cr ketulusan dll.lgpn watak ketulusan dll mana ada dlm artikel tu...hehehe.. jgn marah...

mEniT a.k.a. justinlover said...

wah...wah...wah...
nmpknyer kaum lelaki mmg xmengerti cite ni kan lia???
xper2...biarlah waktu dan hanya waktu jer yg leh membantu cinta yg didlm kebanjiran...(mcm pepaham jer dorg ni...huhu 0_o)

DarkArtz said...

aku paham, aku paham.........
maknanya kita tak yah bercinta la kan???
sebab kalau kita bercinta, kita takkan dapat kegembiraan mahupun kesedihan.......
kekayaan dan kecantikan lagi le tak dapat.......
jadi, pengajaran cerita: hargailah waktu anda, jangan nak bercinta je........

btul x???

menit said...

ni mesti azahiri kan??
xbtol....xbtol....xbtol
xlah...xsemestinyer cinta itu membuang masa
dependlah dgn sapa yg kau bercinta
semuanyer xpham cite ni kan lia??
first of all...cube korg pkir...nape cinta tu banjir??
hish...xromantik btol...hehe^^

lea said...

aku sokong darkartz...
bercinta 2 membazir..
hargailah masa anda...

hahaha...xnak sokong ko=P