Wednesday, December 30, 2009

Mana lagi penting..nyawa or kerja sekolah?

Lama aku menyepi..rindu aku x? Ala kalo rindu cakap jela...jangan malu-malu nak ngaku pulak...ngeh3;p Actually bila dah masuk sem baru ni, otak aku kering idea untuk update blog. Tambahan pula dengan jadual kelas yang pack. Minggu ni pulak, tiap malam ade kelas..memang x bagi chance aku rehat sikit. Tu yang otak aku tak boleh nak menjana idea bernas untuk entry terbaru..hik3

Korang ingat lagi tak kisah tsunami yang agak 'hot' satu masa dulu. Ala yang berlaku 26 disember 2004, waktu tue orang2 kristian masih bergembira ber'cristmas'..igt lagi x? Kalo ikutkan aku pun dah lupa kisah tsunami ni. Yelah lagipun dah masuk 5 tahun mende tue berlaku. Tapi camne aku tertibe nak cerita mende lak kerana ari tu aku tertengok TV pasal tsunami ni. Masa tu, minda aku rewind balik apa yang berlaku kat time tue.

Apa yang berlaku pada aku time tue? Time tue, aku tiada di India, mahupun Acheh ataw Penang. Aku kat Terengganu je time tue. Tapi bahananya terasa jugak kat aku coz umah aku berada di tepi laut. Nak kat betul2 tepi xde la sangat, adelah 8 minit kalo jalan kaki dari umah aku ke pantai. Time tu pulak musim tengkujuh. Ombak memang sangat kuat la. Biasanya kalo musim tengkujuh, ayah aku takkan benarkan kami bukak tingkap umah kerana dikhuatiri angin tu membawa sodium dr laut dan akan buat barangan besi kat dalam umah berkarat.

Masa kejadian tu berlaku, aku ingat lagi, masa tu aku tengah cuti akhir tahun tingkatan 4 nak masuk tingkatan 5. Tapi cuti aku time tu x sebest cuti orang laen kerana aku terpaksa buat kerja sekolah yang bertimbun. Memang cikgu au tak bagi chance langsung kat kitrg untuk berehat-rehat, goyang-goyang kaki kat depan Tv ataupun di atas katil. Aku masih ingat lagi antara kerja sekolah yang aku dapat time tu adalah menjawab soklan2 sejarah berdasarkan buku teks. Bukan beberapa soklan tapi bertimbun. Menjawab soklan2 sejarah samalah seperti menyalin satu buah buku teks sejarah tingkatan 5. Gila banyak. Memang time tue, setiap pagi apabila bangun aku akan terus hadap buku teks sejarah. Nak kuar umah pun serba salah, takut tak sempat siap kerja sekolah aku tue. So, sepanjang cuti tu, aku lepak kat umah jela menghadap buku teks Sejarah. Memang bosan tapi alhamdulillah aku dapat A jugak dalam sejarah utk SPM...ngeh3.

ok, berbalik pada kisah tsunami tue. Aku dapat tahu berita tue ketika aku sedang menyalin buku teks sejarah sambil menonton TV. Bila aku dengar je berita tue, aku terfikir. Kalo lah tsunami berlaku kat umah. Tapi kalo tsunami tue berlaku kat umah time tue, menda first yang aku akan selamatkan kerja-kerja sekolah aku. Barang-barang laen belakang kira. Penat taw aku salin buku teks Sejarah tue sekali dihanyut oleh ombak. Takkan nak buat balik. Nak bagi reason kat cikgu kerja sekolah aku dihanyut tsunami, rasanya cikgu akan terima. Tapi mungkin aku tetap kena antar jugak kerja sekolah tue, tapi dipanjang due date. Ish....xnak lah aku buat balik.

Sengal je kan aku time tue, Kerja sekolah jugak yang ingat. Bukan nak cube selamatkan nyawa sendiri or barang-barang yang berharga. huhu. Walaubagaimanapun, nasib baek la tsunami tak berlaku di Terengganu time tue. .Kalo tak....korang sambung sendiri...;p

Tapi kan, ada kemungkinan tak Terengganu akan dilanda tsunami? Kalo ye, aku nak pindah umah sekarang la...

31 comments:

cj'alhafiz said...

ingat lagi lepas tsunami tu gelombang tsumawi lak...ngehehehe....
makcik2 yg jadi mangsa tsunawi mmg tak serik smpai di hanyutkan lak ngan gelombang tsumawi...

i hate sejarah damn much!! adeh....aku lah perosak anak bangsa ni...hiks.

DarkArtz said...

ada keje skolah ke masa tu???
kalau aku, xde dah keje skolah time tu..........
sebab sekolah dah tutup........
cuti bulan Disember.......

abe long said...

pindah2 jgn xpindah

lea said...

Che joe: Sejarah la best..tsumawi tu mengarut jer...memang xde pengajaran langsung...hua3.

azahiri: Sekolah aku ade...memang kitrg xkan senang setiap kali cuti...

abe long: kena pindah jugak yer.....

aShaBuLz said...

oho...ni namanya pelajar cekal. apapun ingat kerja rumah.

rasanya kalo abg la kan...amek makanan dulu kot. lapa~

haha..

Lifesaver said...

akak time tu kat perak.uitm.mmg rasa!

Diarihatiku1976 said...

ada kemungkinan gak.. coz tganu dekat ngan pantai laut china selatan

~0~ said...

mintak jauh dari segala malapetaka

miss keroppi said...

jgn wey....aku punye umah pon dekat2 dengan pantai.....nak lari g masjid kena naik kenderaan baru cepat ckit...

GhOsToNe said...

iskh!

jgn pkir pelik2!

minta d jauhkan okeyh!

smileitusenyum said...

doa banyak2.. moga tuhan jauhkan dari perkara yang tak diingini.

salam mahabbah =)

lea said...

abg pika: abg memang...makanan tetap nombor 1...

kak capa: owh nasib xkena tempias

diarihatiku: eh jangan...harap2 x la...huhu

~o~: betul2..harap2 dijauhkan. amin.

nad: kena mesti lari ke masjid?...hehehe

lea said...

ghostone & smileitusenyum
> tulah..mintak2 dijauhkan. amin

miss keroppi said...

cik lea ooii...xbaca k brite...bangunan yang terselamat adalah rumah ibadat...heheXD

lea said...

Taw la...saja je kenakan ko...
hehehehe
:P

miss keroppi said...

hehe..xterkena pon~~ lalallaXD

lea said...

eleh....

:p

Din diet said...

efek yg sgt dasyat klu tsunami di Laut China Selatan.sebab xde penghadang, jd direct la klu kena.mintak2 dijauhkan.

zella said...

semoga tiada kejadian2 mcm tu lg...
amin...

ieQa sWetLuv said...

tsunami.. hurm..

pakcik kordi said...

nauzubillah waks!semoga jauh dr bala bncana...

nora said...
This comment has been removed by the author.
nora said...

Insyaallah minta dielakkan...

Eazy Izzuddin said...

mintax d elakkan..
huhu

SuRayA^i. said...

xde org akn lupe psl tsunami tu rsenye..
huhu, insyaAllah mintak2 bnde tu xkn berlaku bkn stakat kt trengganu..kat malaysia pun xnk..

IeshaGunn said...

Haha. Nasib baik saya takde kerja sekolah mcm sis. ;D

Btw, selamat tahun baru! :)

Dak Wan said...

Tu ahh lumrah manusia.... sentiasa takut akan sesuatu yang belum pasti bila waktunya. So yg pasti, semalam New Year, then tean wish kamu Hepi New Year k?

HEMY said...

allah nk turunkan tsunami Dia sebut kun faya kun je...settle

cik EPAL said...

kalo takkkk....


hmm..taknak sambung la..hehe ;)

pink_butterfly said...

haii lea~~=)

tsunami? eeii, doa2 la spya ALLAH lindungi kte sume jauh dr bencana alam tu...

wah gigih la siapkn keje skola time2 cuti... sej lak tu...subjek yg paling akak x suke...=p

fndrocka said...

sangat 'cute' cara pemikiran kau pada amsa itu