Wednesday, December 1, 2010

Suka hati aku la nak sombong ke tak

Saat korang membace entry ini, saya sedang kesedihan kerna tiada lagi cuti semester buatku. Sob3.. ceh hampeh je kan ayat. Haha. Tapi seyes, cuti semester aku dh pun berakhir dan sekarang aku terpaksa fokus pda final year projek (FTP) lak.

Hari ini merupakan hari pertama aku dan kosmate aku, Amirah Daniel melaporkan diri di makmal siasatan kebakaran, balai bomba kuala terengganu. Memandang KT agak jauh dr umah aku, jadi aku tumpang la duduk umah sewa akak aku di flat Seri Kolam. 10 minit je dr balai bomba tu kalo jalan kaki. Tapi kalo naek kereta adalah lebih kurang 15-20 minit. Disebabkan itu, better aku jalan kaki je kan. Memandangkan hari pertama, jadi seawal 8.00 pagi aku dh kuar dr umah bersama akak aku padahal nak kena daftar diri pukul 9. Aku terpaksa kuar awal sebab akak aku kena masuk kerja pukul 8.30 pagi dan tambahan pula, nak breakfast dulu. Selepas breakfast, aku hantar akak aku pergi kerja dulu memandangkan laluan yang sama. Tempat kerja akak aku lak, 5 minit dr uah sewa dia. Gile best kan, jimat duit pengangkutan. Then, aku terpaksa jalan sorang-sorang ke balai bomba tu. Risau jugak, aku mana biasa jalan kaki sorang-sorang kat bandar KT ni. Huhu. 8.30 pagi aku dh sampai depan balai bomba tapi xkan nak terus masuk pulak. Kawan aku pun baru bergerak dr umah dia. Nasib baek, pasaraya Mydin betul-betul tepi balai bomba tu dah buka. Terkejut jugak aku, pagi-pagi hari Mydin dah bukak. Bukan ke biasanya pasaraya bukak pukul 10 ker? Argh..apa aku peduli Mydin bukak pukul berapa yang pasti pagi tu dah bukak. Jadi, boleh la aku window shopping sekejap sementara menunggu jam pukul 9.

Dalam pukul 9 lebih, Amirah sampai dan kami sama-sama bergerak ke makmal siasatan tu utk berjumpa dengan pegawai kat sana dan supervisor aku, Dr. Hadzri. Dan pagi tu, kami diberi taklimat secara general tentang fyp kami. Tajuk fyp kami lebih kurang cuma aku menggunakan carpet dan Amirah menggunakan pasir dan tanah. Tajuk fyp aku..."Validation of...apa ntah. Lupa plak. Panjang sangat tajuknya tapi yang pasti aku kena kaji kesan pembakaran menggunakan 3 types of ignitable liquid terhadap permaidani. Fyp aku pun actually adalah untuk mebantu pegawai makmal siasatan untuk mebuat database terhadap kesan pembakaran itu. Jadi, masing-masing dapat kepentingan. Aku dapat buat fyp, pihak bomba dapat database tu. Seronok jugak buat dapat buat fyp dengan kerjasama bomba, at least aku dapat pengalaman handle sendiri intrument gas chromatography-mass spectroscopy (GC-MS). Selama ini, kami hanya dibenarkan buat sample preparation je dan serahkan sample kepada pegawai sains utk run. GC-MS tu sangat mahal, harga MS saja sudah mencecah RM500, 000 manakala GC RM200,000. Thats y kami tidak dibenarkan sentuh dikhuatiri rosak. Dan yang paling penting, sem depan aku dh tak perlu risau pasal projek lagi, hanya siapkan writing paper jerk.

Selepas diberi taklimat ringkas, kitorang kena bace papers yang berkaitan dengan projek kitrg. Tapi memandangkan suhu bilik sangat sangat sangat sejuk, kitrg memang xleh concentrate nak bace papers. Then, aku dan mirah borak je dr tengah hari sampai lah pukul 5 petang. Nak buat cmne, kitrg x dibenarkan balik..huhu terasa macam dekat jabatan kimia dulu jerk. Selalu habiskan masa dengan bersembang tiap kali tunggu turn nak guna microscope.

Tepat pukul 5, kitrg dibenarkan balik. Yeah!!! Finally..haha. Seperti pagi td, aku balik umah sewa akak aku jalan kaki sorang-sorang. Dalam perjalanan tu, aku terdengar la siulan budak-budak lelaki yang gatal miang. Setakat siulan biasa aku tak kisah, tapi yang aku bengang bila aku tak layan diorang, diorang boleh cakap.

"pakai selendang tapi sombong gila, suruh pandang sini je pun"

Aku bukan sombong atau jual mahal, tapi bagi aku perbuatan diorang tu samalah macam orang takde adat dan tak reti nak hormat orang lain. Apa ingat aku pakai selendang kena layan korang ker. Eh tolong la. Aku bukan perempuan macam tu ok.


 

21 comments:

Nafardz said...

bagus2. tindakan ko memang betul.
tapi hati-hati ye.
zaman sekarang ni macam2 leh jadi sampai yg pelik2 pun ade.
take care dear!

lea said...

thanks dear!
riso jugak aku jalan kaki sorg2..
bahaya2...huhu

yad_element said...

pewitttt~

pandanglah sini.. ehh

lea said...

ayah xleh ngorat anak. haram!

eh eh abang tak leh ngorat adik. haram!

:P

justin_lover^^ said...

ak ingatkan bomba yg ckp mcm tu kat ko...mmg nk kenelah. rpenye...dak2 tu,hehe. per mslhnye kalo pkai selndang n nk pndg dorg?? xpham ak...hahahaha^^

Eazy Izzuddin said...

yeah
good action hehe

lea said...

zirah: agak ar..tu yg aku x puas ati. diorg tu senget ke ape..

eazy: action kamen..bam bam..haha

Liquid said...

budak2 skrg mmg xde adab kan, ade ke nk ngorat p siul2, tak gentleman lansung. kan cik lea kan....

lea said...

betul2...kalo betul2 gentleman bagi la keta sebijik ke, umah sebijik ker..haha

Liquid said...

perghh.... tu bukan gentleman, tu sugar daddy tu hahaha

lea said...

baru nampak kesungguhan nak tackle aweks...

Liquid said...

nak tackle dh kene bagi kete n umah, kalo nk kawin plak nk bg ape ek..?? kapatobang ke..?? heehee

lea said...

kapatobang ok jugak..
tapi kalo helikopter lagi ok :P
leh honeymoon naek helikopter je..
sweet2..

Liquid said...

demand nye... beli nye boleh. nak bayar nye xleh hee.

lea said...

nak cari org ade lesen helikopter pun susah..kalo org ade lesen GDL senang je kan incek iquid kan :P

Liquid said...

hee a'ah snag sgt2. petik jari je suda ade itu orang. ha petik jari skrg skrg..!! heh

wanie said...

ooooo balai bomba dpn psr payang tu ye..hehe..syok la liya..leh shppg lpas tu :P

jedi said...

hati2...

PinQib said...

hehee.. sepak3 jer laki gatai tuuu


Kek seterobery pun SODAP!
Cikgu sekarang GARANG!

lea said...

liquid: xpandai petik jari la..:P

wanie: a'ah....tiap2 hari aku g melepak kat mydin n pasar payang tu...haha

lea said...

jedi: okeyh!

pinQib: kalo terajang bleh?