Sunday, July 24, 2011

Berita Baik Untuk Graduan Terengganu Yang Baru Habis Belajar

Anda orang terengganu? Baru je abes belaja dan masih menganggur atau baru bekerja?

mari sini..mari sini...ada berita baik neh =)

Rupanya kerajaan Terengganu ada menyediakan program bagus untuk graduan-graduan yang baru abes belajar. Ok, aku baru taw.. Setelah hampir 3 bulan menggangur, kakak aku baru bagitahu mende neh. Die terlupa nak gtaw aku. So, lepas raya kot baru aku boleh join mende neh sebab buat masa sekarang pendaftaran telah ditutup. =.='

Program itu dipanggil Terengganu Graduate Attachment Scheme (T-Gas).

***********************************************

Terengganu Graduate Attachment Scheme atau T-GAS adalah satu program di anjurkan oleh Kerajaan Negeri Terengganu melalui TESDEC bagi mengurangkan kadar pengangguran di kalangan siswazah Terengganu. Program ini dijalankan dengan konsep “On Job Training” atau latihan sambil bekerja di syarikat / jabatan terpilih selama tempoh 6 bulan.

SYARAT KEMASUKAN:

1. Pemegang Ijazah/Diploma dalam pelbagai bidang

2. Berumur 21-28 tahun

3. Rakyat Negeri Terengganu sahaja

ELAUN:

Diploma : RM500.00 sebulan
Ijazah : RM600.00 sebulan

source : KLIK SINI
**********************************

Apa yang aku faham mengenai program neh, bagi mereka yang tidak bekerja, orang-orang Tgas akan carikan kerja untuk kita. Kebiasaan dalam Terengganu jugak la kot dan dekat dengan umah kita.Tapi bagi yang dah ade kerja, boleh jugak apply mende neh. Then maybe akan dapat extra rm600 untuk yang ada ijazah dan rm500 untuk diploma. Tapi pasal duit tu aku x sure sangat, tengok pada bos nantilah. Nak tahu lebih lanjut try la contact2 orang T-gas tuh. Aku pun taktahu sangat. Kakak aku yang uruskan untuk aku. hehe.

Bagi yang dah lama taw tu pasal mende neh, baguslah dan selamat menikmati duit T-gas. Tetapi, bagi yang tak tahu tu...jom apply ramai-ramai lepas raya neh. =)

Kerajaan negeri lain, aku tak sure tapi Kerajaan Terengganu memang sangat prihatin terhadap pelajar. Selalu bantu pelajar dan rakyatnya. Bayangkanlah, dulu masa aku nak masuk mrsm, dapat rm500. Nak masuk matrik, dapat rm1000 dan nak masuk universiti, dapat rm1500. Nak kerja pulak dapat rm3,600 (rm600x6bulan). Wahhhhhhhh..............bertuah betul jd rakyat Ganu neh.





p/s: Ekceli aku ade berita baik untuk kawan-kawan yang bukan dr Terengganu jugak tapi tunggu next entri ok =)

btw, esok aku start kerja part time. Jangan tanya kerja apa, kat mana. Nanti aku citer eh..okbai!

7 comments:

HEROICzero said...

wah menarik ! untung lah . =)

MiR said...

untuk rakyat kelantan xdak?

kalau tak dak aku nak declare
jadi rakyat terenganu pas baca
entri ni boleh?

dill said...

oh. saye dulu tak de mcm ni. untungnye~

saye bukan orang terengganu. :)

dill.

Lea IsNaw! said...

hero: =)

Mir: Haha..ko kawen org ganu or beranak kat ganu jela...untuk masa depan anak ko nanti ;p

dil: owh...hehe.

Kapten Atok said...

baguslah

semua wang cukai tu

Edy Zaidi said...

terengganu je ke?huhu

bunga said...

yang sedang berkursus di teganu ambik kira x??