Wednesday, August 24, 2011

Daripada main mercun, baik korang main tanglung

Dulu zaman kanak-kanak, korang sempat main tanglung tu? Tanglung tu apa? grr..cer google sendiri:P

Dulu kan, aku suka main tanglung, murah je pun. Ada yang 50 sen, 60 sen, nak lagi lawa, mahal sikit lah. Pastu aku suka beli lilin kaler-kaler comel satu kotak. Lilin comel-comel tu harga 60 sen je sekotak. Tiap-tiap malam menjelang raya, aku akan pasang tanglung dan gantung tepi pokok. Tapi kan, yang aku tension nya..tanglung selalu terbakar. grrrr...


Bila fedup dengan tanglung yang asyik terbakar, aku dan kakak aku mula berfikir secara kreatip. Kitorang pergi cari tempurung, dan jadikan tanglung. Pencahayaannya lagi terang. Tapi api cepat padam.
Kemudian, lagi kreatip. Kitorang cari pulak tin-tin kosong, pastu buat lubang-lubang kecik pada bontot tin kosong tu. Pastu jadikan tanglung.
Yang ni lagi best weh. Tangan tak lenguh pegang. Dah macam pegang torchlite je. Pencahayaan pun cukup terang dan api pun tak mudah padam . Dan yang paling tak mudah terbakar macam tanglung kertas tuh. ngeh3.

Biasanya, malam raya aku dan sepupu-sepupu aku akan merayap masuk kampung bawak tanglung masing-massing. Sapa yang gune tanglung tin kosong ok sikit la, pencahayaan lagi terang, kalo guna tanglung kertas tu seram sikit. Sebab pencahayaannya sangat romantik. auwww..

Aku tengok malam-malam raya sekarang dah tak semeriah malam-malam raya zaman aku kanak-kanak. Zaman sekarang susah nak tengok budak-budak berkumpul, bermain sama-sama di malam raya.


34 comments:

Daktechic said...

creative!

hihi

caramelea.blogspot.com

muhamad hanif said...

tak sangka dulu kau sgt kreatif, tapi kenapa sekarang mcm dah kurang ??



lalalalalalala.

Fathiah Hamim said...

hahaha teringat kecik2 maen tanglung. best nyaaa

ain osman said...

haha..sume tiga2 nih aku penah maen!ahh..rindu giler..!!eh tp,thun ni pun aku de beli tanglung jgk..haha..tp xde lilin.lol..

Lea IsNaw! said...

anip: mana aku tau skrg aku dh x kreatip? makin kreatip adalah. hua3 :P

aini: lorr..apsal takde lilin. Tanglun tanpa lilin ibarat nasi tanpa lauk. keh3

ain osman said...

haha..lupa nak beli hr tu.tkpe,mlm esok nk keluar,so blh cr lilin,then gantung tanglung byk2 kt sekeliling umah.haha.adik bongsu ak smgt skt,dia dah siap pacakkan pelita yg batang2 tu ha..ade ler suasana nk raya.haha

Lea IsNaw! said...

wah bestnya
pastu kan ko beli la bunga api sekali
malam ko raya, ko ngan adik ko main sambil pusing2 dan nyanyi lagu raya. haha. kenangan zaman kanak-kanak.

Miz Novexx said...

bijak, tapi betul laa...
budak2 zaman sekarang dah takde main sama sama tapi yang banyak orang tua pulak duk sebok main meriam buluh

ain osman said...

haha.dah mmg ada pun.malam semalam dh maen bunga api 1 round.dgn abang sulung ak join.haha..gile cm budak2 la ktorng.mlm esk perlu cr stok bunga api lg.haha

budakijaupendek said...

dalam tin kalo terkena kulit, pergghh..
sodap! muahaha

Run Away♥ said...

cantik juga kan...dan rasanya...lebih selamat...;d

Eazy Izzuddin said...

tin milo tu...
penah buat..
jadi lampu suluh hehe
xD

CIK DEE said...

hahahaa...mu mengimbau kembali kenangan ituu...ad 1 lg wei...men polong....yg bako pastu terbang nek ats 2...2 yg paling beshhhh...cpt2 wt entry tuhh...xsbr nk bcee

ZWAN SABRI said...

btol tu btol.. zaman kanak2 kita dulu, malam raya jer mesti bkumpul ramai2 depan umah main itu dan ini.. budak2 zaman skang malam raya mengadap fb, ps ngan tv jer.. HUHU


MySuaraBlog: Awas Lelaki Berumur 15-25 Tahun

Lea IsNaw! said...

cik dee: yg tu coming soon...hehe
kena ade gambo dulu, baru best nak citer...

zwan: a'ah diorg lagi gemar ngadap fb, twitter bagai..huuu

missSenget said...

aku tak pernah main tanglung..

kesian kan..

raya ni aku nk kutip tin kosong laa..

Wanie said...

menarik tu lea..
wanie dulu main gak tanglung ni..
tapi tak rjin nak buat sendiri..
beli kat kedai, sampai skang ad elagi..haha

soooooour said...

baik mengaji jela...xyah main2 api...hehe..

H.J said...

baik tak yah main 22..haha

fiq. said...

eh, tak pernah pown tengok bebudak pegang tanglung memalam raya lea...u one in million i think =]

dill said...

budak2 skarang raya ngan psp, komputer dan basikal fixi. adeh

dill.

bighagenjo said...

eh, tak penah main pon benda tu? hihi.

tapi memang,
zaman kita raya seronok.
zaman skunk budak2 tak nampak pon kumpul main2.

semua dah ada fb lah katakannn

EzayHadry said...

aha dlu pernah buat jgak tanglung dalam tin milo n susu, hahaha
sekarang tingin nak main lagi..hehe

bunbun said...

wuwuwuwuuu tak pernah main tanglung. hukhuk. tanglung letrek ade la. haha

Tukang Karut said...

aku main meriam tanah je... main perang2 dengan kampung sebelah...

bunga said...

xpernah rasanya main tu..hehehe..

sekarang dari main mercun baik main blog..hahaha..

Edy Zaidi said...

xkira..nak main mercun gak tahun ni...hehe

aimi adilah said...

xnk2 tanglong xd bnuyi letop2... xd kuar api warne warni.. nk main mercun jugak :)

-✿Ayu✿- said...

hahaha...teringat zaman kck2 dulu...suke buat tanglung mcm nih...

iMBobo said...

wah kreatif betul..budak2 dlu mcm ni lah, suka guna barang terpakai hehe

Ungu Violet said...

e'eh uniknyee...xpenah plak men tanglung tuh...huhu

e'eh..pandainye lukih mcm2 tanglung kt atas tuh...suke2..:)

meaw said...

aishhh,tak penah ada orang buat gini,1st time dengar ni,hehee...kretip gitu ^__^

sifu im said...

tanglung men tym raya cina la

ORLANDO AHMAD said...

tanglung ni pempuan bleh la main...