Monday, August 8, 2011

Kisah aku bangun bersahur


"Bangun sahur tak esok?"

"Minum air je kot, malas nak makan"
*makan pun malas, bukan susah pun padahal*

"Minum air dengan makan kurma, baru berkat sikit"

"Huhu..yela"

Aku kan memang jenis tak suka nak bangun sahur. Zaman kanak-kanak dulu rajin lah jugak bangun sahur. Tu pun setelah dipaksa dan diugut oleh mak.

"Ha...tak bangun sahur. Esok kalo lapor jangan nak merungut pulak,
kena puasa jugak sampai penuh"

Takdelah brutal camtu mak aku, tapi ayat die lebih kurang la. Dek takut dengan ugutan tu, aku pun terpaksalah sumbat nasi pagi-pagi. Kang lapar esok, mengadu kat mak, kena hempuk kepala...huuuu

Bila dah masuk asrama, lagi la bertambah malas nak bangun sahur, kalo bangun pun biasa akan minum air je. Tu pun dah siap sedia letak botol air kat katil. Bangun, teguk air dan sambung tidur balik..zzzzzz. Biasanya aku akan makan roti atau biskut siap-siap sebelum tidur. Sahur siap-siap. Esok pagi takyah bangun dah.

Teringat masa zaman skul dulu, 1st time aku bangun sahur. Masa tu terpaksa bangun sebab esoknya Hari Graduasi. Cikgu pesan suruh bersahur takut pitam pulak nanti time nak amik sijil. Aku kan pelajar yang taat, jadi pagi tu aku bangun sahur. Paksa diri jugak.

Tak ramai perempuan yang turun bersahur. Takyah beratur-atur..

*gambar cilok dr incek google*

Tapi lelaki, mak aih..beratur panjang tuuu...well, lelaki memang takleh kalo tak bangun sahur kan kan? Nanti moody semacam mengalahkan orang PMS lak.

*gambar ni pun gambar curik*

Otw, nak pergi ke kantin tu, aku dah tarik siap-siap tudung aku kat depan. Taknak kasi orang nampak muka aku. Malu weh. Bayangkanlah, muka baru bangun tido pergi cari nasi....

Tu dulu, sekarang aku dah rajin bangun sahur dah. Tu pun sebab duk umah balik....huuu

Eh tapi sekarang aku bersahur ikhlas bukan sebab ugutan mak lagi..

Lagipun, bersahur itu kan sunnah sekalipun ia tidak diwajibkan, namun amat amat digalakkan. Bahkan menjadi pembeza antara sahur muslim dan sahur Yahudi.

"Pembeza antara puasa kita dan puasa ahli kitab adalah makan sahur" (Riwayat Muslim)

Jadi adik2 semua, rajin-rajinlah bangun sahur, jangan malas-malas taw taw.



p/s: 1st doodle aku buat setelah berguru dengan cik wanie comel lotey. =)

32 comments:

sifu im said...

tym aku dok asrama dlu aku x pnah bersahur..rela tido lagi kot..haha

sergeant keroro said...

hehe, keroro dulu kat asrama malas bangun gak. unless lauk sedap :P

Tukang Karut said...

aku sahur kurma dengan air kosong jea... sahur orang bujang...

Lea IsNaw! said...

sifu: betul3..tido lagi best!

kero: mana ko nak taw lauk sedap ke tak?ko tolong masak ngan diorg ke malam2...

TK: wahhh.....bagus molek demo

Umedia Network said...

Saya sahur sempatlah pergi beli lauk tomyam kat kedai. bhahah... Suka doodele itu. :)

Wanie said...

eh tu gambar waktu skol eh?
skol agama?wanie tudung labuh gk dulu..:)

wanie tiap kali mesti kena bangun sahur..lain la klu x jage..huhu

eh doodle kamu menjadi tu..comel..:) siap ade spek lagi..hehe

ILA HonEyBuNNy said...

ewahhh...

selamat sekarang dah insaf eh..bangun sahur dah dengan ahti yg ikhlas...ehhe

kelakar baca g kafe tutup muka,sbb bru bgon tido tu..hahah..nampak sgt xcuci muak dlu yer..ehhe

sahur2...nti tengahari xlarat n lapo lak..ehheh

Jiejah Gorjes said...

eh dak tecik ni skolah tudung labuh ye...comel nyeee...ustajah pilihan nih heee

WZulhilmi said...

"Pembeza antara puasa kita dan puasa ahli kitab adalah makan sahur"

yup! that's why kita harus bersahur! =)

Cik Bell said...

huhu..yup..klu kat asrama xsuka bgun sahur n pegi DM..leceh la..nak kena berpakaian lengkap..so sahur dlm dorm je..tu pun kena tggu cikgu tembak pakai pistol air baru bangun.hehe

Lea IsNaw! said...

jiejah: eh sy sekolah bese jelah..gambar tu gambo curik
huuu

JIJI YU said...

ehehe..aku musykil ni ko skeolah mane ni..

H.J said...

ye ye..sahur ada berkat..

Eazy Izzuddin said...

kadang2 sahur..
kadang2 tak..
comel doodle

syrupmasin said...

nak beratur la paling ta best..tambah2 jd junior..bile dah senior baru best bole potong2 :D

tiefazatie said...

comel doodle nie!hii..
hee..sama la kte masa asrama nie..

My Name is Mar said...

Ok. doodle itu MENJADI!
Huhuhu...

Musicbrilliant.com

muhamad hanif said...

hahaha,


aku kat ruma je bangun sahur, kt hostel ?



HARAM...HAHAHAHAHAH

aLyA_syGS said...

nice entry..tringat zaman dok hostel.. memang malas sangat nak pkai baju leklok nak g sahur...lastly,tak pegi sahor langsung...

Tukang Godam said...

den sahur dengan blog jer tau... hehehehe



Entry : wayang 3D dirumah

Kapten Atok said...

makan sahur ler best

WuMing said...

Boleh tahan ker kalau tak makan sahur...?

Far8 budak baik said...

waaaaaaaa..ayat..terharu..
kn kn..dulu aku pun malas
nk bangun...klo bgun pun
prg paksa..
tapi skrg rajin dah..
hihihi..=)
nnti kejut aku bgun k..
hahaha

wahida said...

dulu pun tak suka bangun sahur...liat bebenar...tapi sekarang semenjak anak yg sulung dah start puasa, kena bangun sahur tak nak bagi anak lapar....dan sekarang bangun sahur tu mmg ikhlas..tak mcm dulu dah...hehe..

salam kenal...

Qaseh dalia adelia said...

owh dulu xcmpur kantin ngan laki so turun lah bersahur..lapar

teha said...

eh eh ! bestt ape bersahur :)

zati embong said...

ha betul 2,bngun makan kurma pun da ok. O.o

Bigdaddyz said...

sahur mesti nak makan juga kalau tak kompom tak puasa ...hehe

ORLANDO AHMAD said...

zaman gua asrama dulu sahur die awesome

Nurnajwa said...

Wasehhh, untunglah dpt rase dduk asrama kan ;)

Nafardz said...

asal gambar kat kantin pmpn tu nampak mcam kat skol aku yg dulu. hahaa.

baju kuning kain coklat = baju study tok men rendah.

baju biru kain hitam = baju study tok men atas.

walaweh! betol, same! aku pakai baju2 tu. hahaaa

bighagenjo said...

haha. laki mesti nak pegi makan. pompuan mmg malas nak pegi makan. sorang tak pegi, dah semuaaaaaaaaaa ikot tanak pegi.