Sunday, August 21, 2011

Pemandu bas mogok time nak balik raya. grrrrr.

Eyp! Korang dah beli tiket bas ker nak balik kampung ker? Soklan ni untuk para perantau je, yang memang duk kat umah tu takyah jawab. :P

Aku agak semua dah beli kan, kalo ade yang tak beli tu, memang sah-sahlah taknak balik beraya ler tu. gagagaga. Dulu time aku bergelar perantau, belum pose lagi aku dah beli tiket balik kampung. Riso weh kalo dah habes. Aku taknak beraya di perantauan.

Seronok kan suasana bila balik kampung nak beraya. Terasa nak nyanyi lagu Balik kampung je sepanjang perjalanan, pastu ajak pakcik makcik kat dalam bas join sekali.

Dalam banyak-banyak kenangan balik kampung nak beraya, ada satu peristiwa yang sampai sekarang masih segar dalam ingatan aku. Time tu aku baru je masuk usm, 1st time nak balik beraya dari kelantan neh. Tiap-tiap hari duk countdown nak balik kampung. Bila tiba hari yang ditunggu, semangat lah aku pergi stesen bas pagi-pagi, kul 8 pagi dah keluar. Padahal bas pukul 10.30 pagi. ahaks! Ekceli aku keluar sekali dengan kawan aku, bas die pukul 8.30 pagi. Tu yang terpaksa keluar awal.

Yang peliknya, tunggu punye tunggu..sampai pukul 9.30 pagi. Satu bas tu x datang-datang ke stesen bas Kb. Orang dah makin ramai. Masa tu aku pun terdengar la orang-orang gosip...pemandu bas mogok, xnak bas bas coz xde dapat elaun.

oh! dem! Tinggal 3 hari nak balik raya neh, boleh pulak diorang nak mogok-mogok. Dan yang bertambah geramnya, kenapalah hari aku nak balik kampung diorang nak mogok, kenapalah tak mogok semalam ke atau esok hari nya. Kenapa hari tu? grrrrrr...

Aku dah nak nanges dh memikirkan xleh nak balik raya. Nasib baik kawan aku cool, aku pun ter-cool sekali. Tapi kan, nasib baiklah, akhirnya dalam pukul 2.30 petang, bas mula masuk ke stesen bas dan mula amek penumpang. Selamat! kami semua boleh balik kampung. yey! Tapi tu pun dah ramai yang cabut lari naik van la suh mak ayah datang la..sebab ingtkan pemandu bas nak mogok sampai raya. Kalo mogok sampai raya, memang aku g bakar jugak pemilik bas tu sebab taknak bagi elaun kat pemandau-pemandu bas tu. ganas tak aku? Ish takde maknanya aku nak g bakar-bakar, aku nak beraya kat kampung, taknak beraya dalam penjara. har3.


40 comments:

Luqeem™ said...

kesian pkcik drever bas tu..ish3..
haha

tiefazatie said...

adui la..mcm2..nasib dpt balik gak..hee

JIJI YU said...

nanti aku amik ko bwk balik

Miz Novexx said...

bahagia tahun ni takyah sebok2 nak berebut beli tiket.... heheh
(^__^)V

syrupmasin said...

pergghh best gile pengalaman macam tuh..bagus jugak dyorg mogok..sian penat keje kan :P

aimi adilah said...

pna skali jd cm nie.. thn lepas.. nsb baik naik mlm.. lau ciang dh buke dh ciang2 tu :)

Tukang Karut said...

hoho... aku pernah di pagi raya dalam bas lepas tu dengar radio orang bertakbir... hampir banjir bas tu...

Lea IsNaw! said...

TK: kisah ko lagi sedih weh...

Jiji: Aku dh balik pun. tu kisah lama ar..huhuhu.

Syrup: bagus utk pemandu bas, tak bagus utk kami.waaa

chiLleD...!! said...

ceh..baru nk jawab xbeli lagi..hehe

teringin nak merasa beraya di perantauan..paling lewat penah balik raya, sehari sblum raya. kira soknya raya.msa kt mtrik dulu..hehe

Qaseh dalia adelia said...

bas pun nak mogok jugak .. ngee bahaya seb bek bas berhenti merajuking kan

ABU said...

oh mmg ganas nak bakar pemilik bas..argummm!!

muhamad hanif said...

Err,

kenapa pakcik tu dtg..kalau aku, bia je kau raya dekat busten.


wakakakakaka !!!

Lea IsNaw! said...

kejam weh ko
cmtu aku bako ko jela :P

Far8 budak baik said...

ngade ngade betol lahh
pemandu bas tu...
saje je wat gitu...grrr
klo aku kat situ..mmg
kene cepuk dah sorang2..
hahahaha...dpt balik jugak kn..
=)

Abe Goreng said...

Haha.ble drebar mogok, yg jd mangse penumpang gak.syarikat bas xde pape pon.Hehe.

H.J said...

kesian driver tu tak jadi mogok..haha

ILA HonEyBuNNy said...

hehe...kalau time2 raya neh mula la pemandu bus pun nak mogok...huawwaw

SoLy SoLicious said...

cian pnumpang...awat syrikat tu jahat sgt tanak bg elaun ha?? huhuh

ORLANDO AHMAD said...

nak balik cakap, nanti Gua tumpangkan keh3

dill said...

kalau gitu jadinya, mau saye nanges kot

dill.

Titisan Hujan said...

nk blik tiket dh ade

nk pegi ni yg xde..hmmmm

fiq. said...

weh,,raya kat stesen bas le,, raay ngan bangla2..ahha

shazleenhairuddins said...

payah seyh lau pakcek bas mogok.. nak naik flight cam mahal lak kan.

Wanie said...

haha..tak beli lagi :P
tahun ni tak payah nak kalut p beli tiket..
malang tak berbau kan..huhu
nasib tak mogok lame2..
tak penah jadi lagi la macam ni..

EpoLįƒ¦Kekunangpelangi said...

nasib baik ada bas, kalau tak da. beraya kat stesen bas tu jelah.. huhu ;p

Khuzrin Kamarudin said...

Mustahil lah dorang nak mogok... income berganda ganda ganda kot.. hahahaa...

Run Away said...

kena tumpang lori ni nak g utara...;d/salam kenal...dan selamat hari raya...;d

My Name is Mar said...

Ho-ho-ho!
Sy penah rasa. Tapi wktu tu bkn musim raya.
Ho-ho-ho!

BTW,sy baru sehari tak dtg blog nih..
Cepat giler jadi pink panther..
Ho-ho-ho!

meaw said...

nasib ada bas lagi :D

alif haris said...

hehee kalau dorang mogok taknak drive ..awk je la yg drive ..hehe :D

Bigdaddyz said...

dugaan dan cubaan dtg mmg tiada mengenal bila...sabar sangat di perlukan...hehe

GaRy™ said...

hahaha.. seram siot kalau tetiba pemandu bas mogok... nasib baik diorang tak mogok sampai malam raya.... kah3..

Ezay Hadry said...

kesian gak pemandu kan, dpt gaji murah. tapi time camni plak die nak mogok..huhu tak patut jugak

putra87­™ said...

Saya dh beli tiket balik raya... wakakaka.. Ahakss

Edy Zaidi said...

kalau dieorg mogok, boleh saman syarikat bas tu

bunga said...

cam2 la..xpe2 nak bunga ambik ke..hehe..

Ungu Violet said...

ciannyee...huhu..
byk2 perkataan kt atas tuh...suka ar dgn pkataan ekceli...hihi

ekceli...hehe...comey jek..:P

d_LA said...

kalo xleh blk meh raye umah dla meh..mmg x patut rrr mogok2 ni kan..hampeh tul nsb bek kjp je mogok

Cik Bell said...

haha..pakcik drebar nak manja2 tu..

sergeant keroro said...

hahaha, biasalah. adat naik bas :P