Thursday, October 13, 2011

Coret Coret Pembantu Kedai Makan

Hello hello. 3 hari blog tak terabai, blog korang pun x sempat nak pegi jenguk. Ampun deh =.=' Sejak kerja kat kedai makan tu, mood nak ber-blogging dah kurang sikit. Penat la weh. Bangun pagi kemas umah, masak-masak pastu pukul 3.30 pergi keje. Balik pukul 11, terus mandi, solat. bukak fb kejap...then zzzzzz.... memang tak sempat sangat nak layan blog..tapi hari ni kedai tutup jadi rajinkanlah diri untuk update blog, tu pun sebab bff aku aka penyokong terhebat aku, cik Hazirah dah buat ayat sedih suruh aku update blog...hahaha.

"Ko updatelah jugak..pnat aku bukak setiap hari, tunggu post baru...hehe"

"Kesian sy yang menunggu kisah kehidupan kamu..haha"


*******************************************

So, aku nak cerita sikit pengalaman aku keje kat kedai makan tu. Tugas aku kat sana..bungkus nasi lemak, nasi minyak, nasi dagang bla bla, basuh pinggang, amek order, mop lantai. Bunyi macam banyak kerja tapi hakikatnya takdelah teruk sangat. rileks je, lagi best keje sini dr keje kat butik ari tu.

# kadang stress jugak bila, customers datang serbu aku ramai-ramai..

"kak, saya nak nasi dagang , nasi lemak 3, laksa xmboh ulam 2"

"saya nak nasi minyak kuah nasi lemak, nasi minyak lauk ayam , nasi minyak lauk daging 1 bla bla"

ok, ampun daya ingatan aku sangat lemah untuk terima dan ingat tu semua... =.='

# bila pergi amek order, si pelanggan cakap pelan nak mampus, terasa macam nak suh die bisik je kat telinga aku ni. haa..takpun sumbat mikrofon kat mulut die. lagi geram kalo customer tu lelaki. Ish ko lelaki kot, takleh ke nak cakap kuat sikit. Kang aku silap amek order, aku pulak yang akan kena berleter dengan tauke. sobs.

# segan nak pergi amek order bile customer datang dengan wangi-wangian semerbak. oh! daku rasa sangat busuk di sisi mereka. Yelah..dah kerja berjam-jam, berpeluh la. Eh! tapi aku gune Rexone, perlindungan sepanjang masa. Jadi selamat dari bau masham ketiak...kikikiki.

# Kerenah customer yang kadang-kadang bikin wa rasa...grrrrr...sabo jelaaaa....

kes 1

"Nak minum air apa?"

"Ai-le-biu"

kes 2

"Nak minum apa?"

"019-"

"Hah? air mende?" (blur kejap)

"019..eh salin la..hehe"


# Bos aku sporting gile. Siap layan Cinta Elysa dan Jiwa Lara bersama-sama. Dan aku paling geram kalo sedang syok tenung Botak Juvana yang tak botak dalam citer Cinta Elysa tu, customer datang...ishhhhhh...spoil mood betul.

# Aku ada dua orang rakan sekerja dan dua-dua tu dah kawen dan ade anak. Selalu bersembang pasal suami dan anak diorang depan aku..dan akhirnya buat aku rasa nak kawen jugakkk....oh! mama. saya mahu kawen....






kata hati Lea: esok nak pergi errr........... *malu nak gtaw...hihihihihi*



26 comments:

dill said...

lawak la lea~

dill.

Bidadari Syurga said...

hahahahah paling tak boleh blah yg bab amik order air tu...

i-le-biu... hahahahah mesti merah muka dia... kan kan kan kan?

syahirooAhmad said...

HAhaha.. sambung la 019 tu.. bia aku yang salin! pat lea!

Lea Isnawi said...

kak puteri: hahaha..ala budak kurang matang yg ckp cmtu, so x kisah sgt..hahaha


syiro: amboi ko....hahaha

Tukang Karut said...

nak pi kursus kawen????

HEROICzero said...

ailebiu . ha ha ha ha niceeee !

budakijaupendek said...

kerja kedai makan mmg penat dan rasa takde life.
btw rajin lea ye ^^

Lia Irdelia said...

nak ai le biu satu... wakakakaka

Wani said...

ai lebiuuuu botak juvana.
kahkah

Nurnajwa KZ said...

Hahahaha, ai le biu ;D

Sabo jela ==

~SaL IjOu~ said...

hehe..seronok dengar kisah kamu ni~ ^^

alif haris said...

hahahahah .. ai le biu :D

ABU said...

oh inilah luahan pelayan kat restoran.. tengok diorang kdng kasihan gak.. msti penat, tambh2 lagi kalau banyak customer..

msti ada pengalaman kena usah2 olh lelaki2 ni kan hehehehehe

Jue said...

Senyum2 bc entry ko. Bkn sbb x pnah dgr. Pnah. Cuma dah lama x dgr tetibe dgr, prsn itu indah skali smpi aku nak join ckp ai-le-biu skali haha

fiq. said...

haha, lawak lah lea, lea comel kot, ramai le yg mula menggatai, pantang betui deme tuh, huh


* nasi dagang satu!

Zul Fattah said...

haha.. mesti kembang semangkuk lubang idung tu

teha said...

hahha ! mcm2 laa kan

DuniakuAbstrak said...

kalau ai yg sebut 'ai leb u' gitu merah muka yu lah?

haha

bykkan bersabar lyn karenah customer

Umie Artoqiemie said...

hahaha.. boss hang best..
snap ar gambar tempat kau koje tuh.. nak tengok yg order2 air hehehee.

Titisan Hujan said...

hahaha.. ai le biu

hm..teringin nk keje kt kedai mkn

Hanie_Dew said...

wah wah ada org kene ngurat la.. lempang je sape yg macam macam tu. hahahaha

[sutera kasih] said...

best dehhh keja kedai mkn..sy pun dh prnh sekali hehe

aimie amalina said...

lea!
sy dok bygkan kamu berckp dengan sgt laju taw
hahahahaha
adoiiii
kekekee
conokmye die
dpt duet
dpt pengalaman kan =]

Puteri said...

ai le biu??? hikhikhik....

ctk said...

hahahaha,...owh..mcm ni kehidupan pembantu kedai ye...kecian plak..hihi

bighagenjo said...

ingt kan keja kedai makan ni susah payah, takde eh? rilek je pulak aku baca entry ni.. huhu..

nak g mana tu weh??
kusus kawen eh. ehemm