Saturday, January 28, 2012

Lepas tengok mayat, tak terbayang bayang ker?


Daripada komen-komen di entri lepas, baru aku tahu ramai jugak jejaka-jejaka yang aku anggap tuff rupanya takut tengok mayat. Afzal, Khaifaiz, Tukang karut, Abu Huzaifah, ABU, Hanif, MeeRole, mohon jadi tuff+berani plis. Haha.

Then, aku dapat soklan cepumas dari puan Hanie.



Selepas terbaca soklan puan Hanie, terfikir nak menjawab kat blog dia ke fesbuk dia. Kemudian, terfikir nak buat entri khas untuk jawapan soklan dia. Tapi belum sempat aku up entri ni, dia dah majok majok manja sebab aku tak jawab soklan dia. Ala tomei tomei.



Ok, menjawab soklan puan Hanie Diew ni : lepas tengok mayat, tak terbayang bayang ker?

Ni jawapan jujur, tanpa sebarang tokok tambahan mahupun mitos dari aku

Sejujurnya, terbayang la jugak. Normal la kan, bila kita dapat bayangkan balik apa yang kita lihat, maknanya otak kita masih berfungsi balik. Dan bukannya amnesia. Masa aku taip entri lepas pun aku terpaksa membayangkannya balik. Yelah, kalo aku tak membayangkannya macam mana aku nak citer balik kat korang kan kan?

Terbayang-bayang la jugak rupa paras mayat tu, selepas balik dari postmortem atau crime scene tapi takdelah rasa takut pun. Kesian adalah. Kesian dan sedih bila mereka mati dalam keadaan begitu, tapi apa boleh buat dah ajal mereka macam tu kan. Kemudian aku akan terbayang, macam mana aku di tempat mereka. err. ok,mengucap panjang, moga dijauhkan.

Aku selalu setkan dalam kepala hotak aku, tak perlu nak takut dengan mayat. Mayat pun manusia jugak satu masa dulu. Tak payah nak takut, ‘mereka’ takkan ikut kita balik atau kacau kacau kita sebabnya bila seseorang mati, urusan dia dengan manusia lain dah terputus dan seterusnya urusan nya dengan Allah swt, dengan malaikat Munkar Nakir yang menanti di kubur. Takde masa aih ‘diorang’nak kacau atau ganggu kita.

Korang boleh cuba teori ni, insyaAllah korang takkan rasa takut.

Ala..mana lagi korang takut? Mayat atau Allah swt? Haaaa...

Tapi orang yang takut darah macam Afzal, lemah semangat macam Khafaiz, dan gegirl yang lemah semangat boleh dimaafkan. Hihi.


Psstt...Sebenarnya dari semalam lagi aku duk menaip entri ni, tapi alih-alih semalam sebuk berkempen pilihanraya pulak, aku masuk bertanding dalam Social Media Awards 2012 dalam kategori Best Lifestyle Blog of The Year. Rajin-rajin lah mengundi saya ye ye! Aku tak mengharapkan menang, tapi taknaklah dapat undian yang tercorot. hihi.

korang boleh klik sini untuk mengundi --> VOTE ME! tapi kena sign up dulu taw taw.




42 comments:

Mohd Norafzal said...

ada 2x je nama kat situ.ala camni camne nak pemes.. i kan nak cepat2 jadi retis.kahkahkah

*tgk darah boleh la..cuma takleh tgk mangsa kemalangan/ mayat yang tak sempurna anggotanya

Lea Isnawi said...

Afzal: jgn tamak2. tgu next season lak

hahaha

Tea said...

Kalau mayat tu beriman mungkin tak takut sgt...

♪ cik katak ♪ said...

pernah tgk mangsa eksiden, mayat and kena tetak sema tu..

dulu penah cita-cita nk jadik forensik sbb efek tgk cite csi ngan cite cina time kecik2

naik f4 tukar jurusan amek akaun hahaha :)

onie said...

dari semalam kau taip? eleleleyyyyy,takut lah tu kan sampai pagi ni baru siap,ekekeke...tipu la kalau aku tak terbayang,huhu...tgk org koma pon 7 hari 7 malam duk terbayang,apatah lagi mayat,errr..


wei,yuk melawat bilik mayat nak,lalala

Saddila said...

tak sanggup nak tgk semua tu. nnt tetiba sakit perut. betul , tak tipu.

sergeant keroro said...

haha, nanti mayat tu bangun jadi zombie. XD

p/s : apsal ramai giler masuk benda social media ni?

Lea Isnawi said...

keroro: saja je pun, test market.hahaha

Cik TeN10 said...

awok ni mmg kua semangat betul la !! sesuai la dgn kerjaya awok ! kl i dh lama dh pengsan ! kih3

p/s : pegawai tentera.. pangkat ape xsure la.. rsanya kapten kot.. ntah lerr huhu

kim heeruul said...

of coz la terbayang2.. lagi2 mayat itu mengerikan.. lg la..

Hanie Dew said...

Ohoohoho i tak merajuk manja ok. Merajuk cute cute ajew. Special entry lagi gitu. Nanges perah perah sapu tgan ni terharu. mungkin kalau terpaksa tgk mayat tu aku tak takut masa tu. Tp kalau tebayang balik minkin nak pegi minum air kat dapur pun kene teman. Aku lemah semgt jd dimaafkan la kan.kan

hassy chan said...

tp cuba bygkn mayat jdi hntu pocong hahaha..
bnyk seram woooooooo

Anif Abdullah| AA said...

ok,anip ngaku takut dengan mayat..haha

tengok orang bedah itu ini,err.. maybe bermula dengan niat jugak kan.set dalam minda.. macam lea ckp,normal la :p

Iffah Afeefah said...

Haha ade jgk laki y tkot


ermmm igt plhn raye ape td

Aien Not Alien said...

tak kuat semangat jadi takut...hihi..


*pernah tertengok penunggang motor kena gilis treler, hancur separuh badan...2 hari tak lalu makan... lepas tu ok balik.. :)

syahirooAhmad said...

sama la kita.. kalau ade acident. seboleh2 nye nak tengok.. tapi kalau sampai nampak pelik2. mau nak pengsan.. rasa berderau je darah..

Cik Lia Lomi said...

hehehe, kalau mayat biasa taklah takut sangat tapi kalau dah berubah bentuk..erkkk siyes den terus larikk..heeeee

Ungu Violet said...

insap bila tengok mayat..huhu

Paris Lipton said...

huhuhuhu xtakot, takot tgok pocong je....yela yela nak undi lah ni...heheh undi sume org kg gudluck ye

ILA HonEyBuNNy said...

bagus2....positifkan diri kan..hehe..;)

naiemah_ramli said...

serius teringin gila nk jadi mcm akak.. :(
msti best kan ...

#dah undi dah =)

Salina said...

kalo akak la tgk mayat yg x sempurna pengsan terus rasanya..tgk darah luka mgalir pun boleh mengeletar satu badan..

salam perkenalan dari http://www.kasihsalina.com/

jgn lupa follow akak lak ye..

K O R I E said...

erm, mula2 tuh takut jugak tp lama2 dah biasa dah tengok..

kerja kita kan ;)
mcm mana pon pendpat kita tentang si mati, kita suatu hari nt pon akan jd mcm tu jugak. dlm masa yg sama benda tu dpt kc motivasi kt kita gak yg mati aku xmustahil.

~salam kenal~

YOUsoF said...

Paling penting semangat kena kuat.. Siapa² pun mesti terbayang-bayang rupa mayat tu..


Elok jugak sebab dapat ambik iktibar kan Lea.

Lia Irdelia said...

yesss..
otak saya masih berfungsi dgn baik,,
mampu mmbyang apa yg pernah dilihat.
hehhee

ZWAN SABRI said...

bila tgk mayat, slalunya akan terbayang dosa diri sendiri.. HUHU

Ezad Skytech said...

semangat mmg betul kena kuat la kan..ni kalau tengok mayat pun macam nak pengsan...macam mana nak jadi forensik...hee~

Nurul ain said...

kalau ain memang takut dgn mayat.. gerun sebenarnya ...

dill said...

oh. penah melawat arwah pakcik kat bilik mayat. mase tu alhamdulillah rase ok. tapi kalau tgk mangsa kemalangan ke, bunuh ke..tak berani kot

dill.

era kecik said...

hehe.. mesti ler takut Allah XD

:: tapi, takot gak ngan 'benda' tu .. haha !

Cik tikah said...

x bolehlah tgok mayat. seram!

CekbOlat-bOlat said...

woii ! gua pun takut tgok darah ngn mayat.. ntah paseipa.. dimaafkan okeh?

tpi gua taff okeh.. taff.. haha

Bidadari Syurga said...

erkkk... mayat ke? kalau saudara sendiri takda masalah agaknya. berkedaan baik itu bolehlah tgk lagi. yg tak mampu tgk kalau sebaliknya. semoga jenazah ini baik2 sahaja...

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

tak tkt tgk mayat, tp tkt tgk penyiksaan.. ya Allah..

LaLa mhdnor said...

darah?
memg bleh pengsan, jarum yg besar gedabak tu lagi la...
camne nak buat supaya x takut darah eh? :P

MeeRole said...

Bukan tkut mayat sbenarnye..cuma tak biase je..ekeke..alasan..

Eza Boom Boom said...

tgk mayat hati bagai tersentuh..

Tukang Karut said...

aku tak takut... cuma... cuma... ala... hoho... segan kot...

AmirFX said...

Kalau mayat yang darah masih pancut keluar tu mmg geli nak tgk kot.. :D

saffiya_aleesya @ echa said...

aduh nak bekerja ngn mayat??..nak lalu depan bilik mayat pun saya tak sanggup..huhuhu

saffiya_aleesya @ echa said...

singgah sini dan follow awak

rozeeta rashid said...

tak sanggup la kerja dengan mayat! seram! hehe.