Friday, February 10, 2012

Juadah Tengah Hari

Assalamualaikum wbt


Sudah makan tengah hari ke korang ni?

Kalau dah, apa juadah tengah hari, hari ni?

Kalau yang belum tu, silalah ke dapur mencari makanan ataupun singgah di mana-mana kedai berdekatan.

Tadi ayah aku bawak balik ikan pari seekor, fresh dari laut. Katanya kawan dia yang baru je turun ke laut bagi. Free of charge. Itu pun mungkin sebab ayah aku tolong kawan dia tarik perahu ke darat. Jadi sebagai balas budi, bagilah sedikit hasil tangkapannya kat ayah aku. Adat orang pantai memang begitu, saling bantu membantu dan kongsi hasil tangkapn bersama.

Ikutkan ayah aku yang nak masak ikan pari tu, tapi sebagai anak gadis, mana boleh aku benarkan ayah aku masak, jatuh saham. Lagipun, nanti kang dia cakap aku tak layak kawen pulak. tak reti masak. err.

Selepas beberapa minit, ketuk ketuk senduk kuali, tung tang tung tang kat dapur, maka akhirnya siaplah....................




ikan pari masak merah air tangan aku. ehem.


Nampak macam menarik kan, tapi aku tak berapa berminat sangat dengan ikan pari. Aku lagi teransang untuk makan nasi dengan ikan goreng+budu+ulam. Lagi masyukkk.

Nak resepi?? takyahlah, aku sendiri pun main campak-campak je apa yang menarik ke dalam periuk.



kata hati lea: Kempunan nak makan ikan pari bakar cicah air asam...perghhh....


38 comments:

Princess Nusy said...

bestnye..tetibe rasa lapar...^^

biela bell said...

xpndai mkn budu lagi..hahaha

Abu Huzaifah said...

tadi dah mkn... tp... apsal rse lapar balik lps tgk gmbar di atas... errr =..="

Farhan Yusuf said...

waaa sedap2 nyummmm

Phat said...

meleleh air liur nengok entry ni

Umi Anaan said...

laparnye tengok...hari ni baru mkn roti 3 keping je..

Ezad Skytech said...

tetiba rasa lapar balik ni walaupun da makan tadi...haha~

Tukang Karut said...

aku tak makan lagi... sob sob sob...

Cikgu Jaja™ said...

heh..merah yg mengiurkan...hehe

Niza Romli said...

aihhhh...ikan pari noo..leleh ayaq lioq! sedap ni. tapi klu ikan pari akk suka buat asam pedas....

Suara Hati said...

sedapnyer..lapar la pulak! haha

Anis Adila Aris said...

WUUU..nampak sedap :)

dill said...

ikan pari gulai asam sedap :)

dill.

Sarah Mohd Saleh said...

wahhh asyukk.bak sini sket haaaa.nk raso

H.J said...

tak nampak rupa ikan pari pom??

Lea Isnawi said...

HJ



dah siap p0tong kecik2 memang la nampak lain..adehhh

miss Fyqa said...

huwaa.. lapar plak..

Spudin said...

wah ..mcm sedap ..mak kite kan, buat ayam masak kurma ..sedap tau ...

nanad said...

bestnyaa lea pandai masak >.<

aLyA_syGS said...

ikan pari bakar cicah air asam best :)

ZWAN SABRI said...

Hebatlah Lea reti masak ikan pari.. Entry ni nk jual saham ke apa ni? HAHA.. Lepas ni maken melambung tinggila saham Lea Isnawi.. HAHA

Lea Isnawi said...

ZWAN SABRI




ngek la ko. HAHAHA!

Lia Irdelia said...

uish..
asam pedas ker ni?..

:)

chemay said...

lea dah boleh kawwen dahhh.
tunggu orang masuk minang je lepas baca dia bace entry nie.
hehehe

hassy chan said...

mak ak bru je wat ikan pari bakar cecah air asam beberapa hri lepas hahaha

Cik tikah said...

wah, dah boleh kawn ni :P

delarocha said...

sedap

xila riston said...

ckup teransang tgok ikan fairy tale tuh! wuhhhh

Aien Not Alien said...

ikan pari masak asam pedas daun kesum sodap....tapi tengok lauk lea masak pun nampak sedap jugak...hihi


pandai akak rela masak.. :)

Zakaria's daughter said...

aummm.
lapaaaaaaaaaaaaaa !!!!!!!

ihaaz said...

lama x makan ikan pari..
p/s: baru tadi makan nasi dgn budu. hhehe..

Cik TeN10 said...

dah kempunan nak makan ikan pari bakar kenapa tak dibakar aje ikan pari tu ?.. fatin kurang sket ikan pari.. tp kl ikan terubuk bakar mmg no 1 !! suka sgt2.. setiap kali balik mesia itu mmg menu wajib mak fatin akn masakkan.. hihi :)

KaK LimAh Si SupiR said...

ehem3..lea dh blh kawen dh nmpk ny :P

Juliet_iRa~" said...

sedapnyaaaa lea!

hee..ira suka ikan pari..ngeeee

Pendamba Mawar said...

selera lu beb

CekbOlat-bOlat said...

waaaa shedapnyeee !

cik Kartun said...

ikan pari memang sodappp!
tapi CK tak boley mkn. Ade alegic :(

Hanie Dew said...

errrr..aku tak pernahk makan ikan pari masak merah.ni fes time aku tgk. selalu nampak msak asam pedas la, bakar paling sedap. tp mak aku selalau bakar dulu ikan pari tu pastu masak lemak. perrggg..terliur oi.