Saturday, May 12, 2012

Tak Minat Anak Ikan.


Sebagai mukadimah untuk entri ni, aku nak bagitahu. Aku sekarang hanyalah pekerja di sebuah kedai makan yang terkemuka di kampung aku. 

Ini kejadian minggu lepas. Citer dah basi, baru nak tayang sini. ngeh3. Masa tu, datanglah segerombolan budak-budak, aku bajet dalam tingkatan 4 5 camtu datang minum minum kat kedai aku bekerja ni. Budak budak, datang minum jela yang mampu. Nak makan makan kena bawak mak bapak datang sekali. 

Kemudian, bila dah puas borak borak tak hingat dunia sambil minum minum. Diorang dah bersedia untuk blah dari kedai makan. Tapi sebelum nak blah, haruslah bayar dulu. 

Masa tu, aku sedang jaga di kaunter pembayaran.

budak 1: teh o beng. berapa eh?

aku: ok, rm1.30. haa..yang ni air apa pulak. *tanya budak lain pulak.

budak 2: Panggil la dia abang. 

Abang??? #muntah hijau biru cokelat purple. Tapi aku cool, sengih jela. Budak-budak. 

selepas cukup 6 orang buat pembayaran, orang terakhir tu sempat berkata kat aku.....

budak 6: Nak mitak no telefon boleh? *muka mengharap sambil siap pegang fon, bajet boleh salin lelaju bila aku bagi no phone nanti. 

aku: tak payah. *sengih macam taknak sengih. Aku malas nak cakap banyak. Kang tak pasal aku bagi ceramah motivasi free pulak. 

Wahai adik, masa sekolah ni, jangan nak bercintan cintun sangat ye dik. fokus belajar tu dulu...bla bla bla bla bla bla

mau berdarah telinga diorang nanti. 

budak 6: errmm...... *kawan-kawan yang lain dah sengih sengih. 

kemudian mereka berlalu. 


********************


oh come on dik, akak umur 24 tahun kot. Mentang-mentang tinggi kita lebih kurang, ingat akak sebaya korang ke? hoho~ lagipun maaflah ye dik, akak jenis tak minat nak kumpul 'anak anak ikan'..auw. kalau kumpul anak ikan puyu, anak ikan haruan, ok jugakk...boleh dijual kat kakak-kakak, makcik-makcik, nenek-nenek yang baru lepas bersalin. Bagus untuk memulihkan luka-luka selepas bersalin. 

Untungla kan, budak budak zaman sekarang, masing masing ada henpong, canggih lak tu. Zaman aku dulu, guna telefon rumah je, nak kol kawan tanya ada kerja sekolah tak, esok sekolah tak, esok nak ponteng sekolah tak, esok PJ nak pakai tshirt kaler apa, tudung kaler apa. Tu pun kadang-kadang curi-curi kalo nak gayut lama-lama. 


Bila mak ayah lalu, terus tanya..


"soklan math no 2 tu macam mana nak jawab eh? bla bla"


Bila mak ayah blah je..


"Eh ko tengok tak citer hindustan tadi..sedih kan...hero mati bla bla hidup semula bla bla"


Padahal boleh je, bercerita esok kat sekolah. tapi punyalah nak bergayut dengan telepon kann...

Tapi awas ye adik-adik, jangan guna henpong ke arah yang tidak elok untuk kesihatan dan pertumbuhan minda. Tak payah sibuk nak ber SMS MMS BBM dengan bopreng dengan gipreng sangat...fokus belajar tu dulu ye adik adik. 







17 comments:

piNky LuCiA said...

Itu kes yang kedai makan... kes kat sekolah pun sama.. Ustazah, boleh mintak no pone.. Bila ustazah tanya nak buat apa? dia jawab, boleh msg2 koling2 gayut2, jadi pkwe makwe ke..

ustazah sengih,. Dalam hati, aku hempuk kepala BUDAK NI sampai tercabut baru tahu..

Lea Isnawi said...

beraninya ngorat ustajah


hahaha

farah hanim said...

hamboi bebudak zamn skrg nie
kot ye pon kemaruk nak ader awek
tgk la tmptnye pon nak ngort
hehee :D

MeeRole said...

bgus tu lea..tak yah dok layan laki yang main mintak no tipon bagai..layan la laki yang sanggup g jumpa mak ayah masuk minang..macam aku ni..hahahahaha..puiii

ZWAN SABRI said...

untongla ada anak ikan ngorat.. HAHA..
btw, depa mmg beruntung, muda2 lagi dah berasa guna nfon2 canggih.. jeles seyh.. HUHU

Tukang Karut said...

lama dah aku tunggu nak dingorat begitu!

alif haris said...

hai akak.. nk ngorat jugak boleh ? hahaha ;p

Wadi AR said...

senang cito, spender pon mak ayah belikan ni pulak nak bercinto bagai

Atiqah Wadiah said...

bdk2 zaman skrg ni mmg slumber je nk ngorat..dulu sy g mana ntah siap weewit2 lg..x sedar ke yg dia tu kecik lg..haishhh~

Uncle Jonni said...

cewah!! kecik2 dah pandai eh bebudak skrg... huhuhu

Aien Alien said...

kecik molek je lea...itu yang dorang ingat muda sebaya kot..hehe~

Aqim said...

phewwittt!
kena ngorat tuuuuu~
mesti sebab comel ni.
hehehe

Eza Boom Boom said...

haha. akak comel.. anak-anak ikan pun confuse... hihik..

Boni JLL3 said...

nama saya boni. umur saya 27 tahun. boleh ke saya nak mintak no tepon?hahahaha

Sharinginfoz said...

memang gentleman le mintak nombor telefon ni....bagi le nombor telefon pakcik sebelah rumah ke ok juga

Hanie Dew said...

elleh nak cakap die kene ngorat letew..hewhewhewhew..

ko dulu gayut ngan boipreng kan. kan.kan. hahaha..ngaku cepat!

mmg untung bebudak zaman skrg ni.ape je mintakada depan mata.

NIZAM said...

tu namenye cik Lea ni awet muda. tu yang dorang ingt sebaya dan nk ngorat. hehe.

tp kan sgt la mengade budak2 tu. test market la gamaknya kan.