Tuesday, April 29, 2014

aku ada wali.


Minggu lepas baru habiskan novel islamik ini. Dah habes baca lama, tapi baru sekarang free untuk hapdate kat blog. weee~! 

Aku suka novel2 karya Fatimah Syarha. Aku suka cara dia berdakwah, bagi takzirah melalui novel. interesting!.

 NOVEL AKU ADA WALI

sinopsis ringkas novel ni: Menceritakan tentang seorang gadis bersama Syumaila yang sedang melanjutkan pelajaran di Korea. Novel ni menceritakan bagaimana dia menepis dugaan apabila tiga orang lelaki cuba untuk menggoda dia. Hanya pada Allah SWT tempat dia mengadu dan meminta petunjuk. At the end, jodohnya bukan dengan salah seorang daripada tiga orang tu tetapi lelaki lain. Lelaki yang meminang nya secara terhormat. Terus jumpa wali dan mengorat wali sebelum mengurat Syumaila...and happy ending. :)

komen aku tentang novel ni:

* Novel ni hampir sama je dengan novel Cinta High Class. Tipikal novel karya Fatimah Syarha ni biasanya si gadis pasti akan berkahwin dengan seorang DOKTOR. mungkin sebab hasben penulis seorang doktor jadi mudah untuk dia olah cerita.....kotttt.

*  Apa yang aku nampak setelah membaca dua tiga buah novel kayra Fatimah Syarha ni, penulis banyak terapkan unsur poligami dan dia ada selit-selit kan pandangan beliau terhadap poligami. Ada perdebatan mengenai poligami dan alasan nya kukuh jugak. part ni, nanti aku cerita dalam next entry. 


*********************** 

Dalam banyak-banyak novel karya beliau, aku paling suka novel Sebarkan Cinta-Mu. Bayangkan aku boleh nanges tima baca novel ni. erk! terbocor rahsia pulak. =.='. Novel ni tebal gila kott 8++ muka surat. Gila tebal kan. Aku suka novel ni sebab sarat dengan takzirah dan susun ayat dia super duper best. Kadang kita kalo baca buku agama ni, cepat ngantok. Tapi baca buku ni tak, dia sangat kreatip dalam menyampaikan dakwah dan takzirah melalui novel islamik ni. Cubalah baca novel ni, serius rasa macam nak ulang ulang ja baca.




** aku jarang beli novel, tapi kalo novel Fatimah Syarha mesti aku akan beli sebabnya bukan novel bacaan ringan biasa. tapi boleh dijadikan rujukan jika ada kemusykilan terutamanya apabila nak berdebat dengan suami atau lelaki-lelaki yang nak kahwin ramai......


 

6 comments:

Hafiz Hafizol said...

Eh bukan cerita nie ada main dekat tv eh. yg tv Al Hijrah tu.. johan ashaari heliza helmi berlakon

Hafiz Hafizol said...

Eh bukan cerita nie ada main dekat tv eh. yg tv Al Hijrah tu.. johan ashaari heliza helmi berlakon

Lea IsNawi said...

haah. ni memang pun novel drama tv pun

tapi xtgk kt tv pun. baca novel lagi best

hakim sanji said...

fuyohh berdebat pulakkk

anamizu said...

haah la tv alhijrah ade tyg. tp x tgk sgt. sempat tgk gitu2 je hehe

bpk muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل