Friday, September 19, 2014

Resepi Nasi Goreng Sardin Tip Top Sedap

 
 Semalam dapat mesej dari my bff, Puan Aina. 

"Beb, nak resepi nasi goreng sardin yang tip top sedap!"

"erm tip top sedap tu takdelah, yang biasa-biasa ada lah."


**************************

Hee. Sebelum Puan Aina, dah Puan Nana pun ada minta resepi nasi goreng sardin dengan aku. Ni semua gara-gara aku post gambar nasi goreng sardin kat facebook. Actually itu 1st aku masak dan aku main campak-campak je, tak sangka ada jugak yang mintak resepi. ngeh3.  

Jadi, kali ni aku share resepi aku. Kot-kot ada yang berminat nak masak buat breakfast pagi esok kannn....

Bahan-bahan:
2 ulas bawang merah (mayang)
2 ulas bawang putih (ketuk) 
1 sudu cili boh
Sayur-sayur (sawi/kubis/carrot/cili padi)
Kicap 
2 tongkol sardin (lenyekkan, kalo ada kuahnya lagi bagus, terasa kesardin-annya)
1 mangkuk nasi
garam
minyak 

Cara penyediaan: 
1. Panaskan minyak, kemudian tumiskan bawang merah, bawang putih, cili padi (kalo nak pedas) dan cili boh. Tumis sampai pecah minyak.
2. Masukkan sardin bersama kuahnya. Kacau sampai agak2 garing sedikit sardin tu supaya tak hanyir. 
3. Masukkan sayur-sayuran dan kacau lagi. 
4. Masukkan nasi, gaul dan perasakan dengan garam dan MSG (kalo nak).
5. Renjis dengan kicap sedikit untuk kasi nampak warna lawa dan untuk kasi sedap lagi. 

Nasi goreng Sardin Siap!!

Mudah kan kan? Jadi, boleh la cuba esok pagi :)


Aku gak takleh nak menggoreng nasi dah, SAY NO TO NASI buat sementara waktu ni. sobs. Camne tak boikot, berat naik 2 kilos selepas nikah. adeh adeh =.='
 

2 comments:

Ezad Skytech said...

selalunya resipi nasi goreng campak2 tu la yang sedap tau...lain dari yang lain sebab masukkan apa yang ada..hee :D

bpk muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل