Thursday, October 16, 2014

Review Kerjakahwin Part 1 - Deal Secara online memudahkan kerja.

 

 
Ikutkan kahwinnya dah nak masuk 3 bulan tapi baru terasa dan kepingin nak bercerita pasal kenduri aku. ngeh3. Okay la baru 3 bulan, belum setahun lagi. kehkehkeh. 

Totally, aku sangat sangat berpuas hati dengan everything about my wedding. Dari pakej pelamin+busana, photography, catering, kad kahwin, kek kawen, kanopi. Cuma kenduri belah hasben je aku sedikit terkilan. Sebabnya erm erm TUDUNG TAK BERBENTUK DENGAN ELOK. Uwaaaa! Orang perempuan ni, kalo tudung tak menjadi, terus hilang m0od. Sedih sangat. Gambar dah cantek, posing pun dah lawa tapi sayang tudung tak menjadi..grrr~! Okay, lupakan pasal tudung, proceed kepada hal seterusnya...hikhikhik.

Kalo korang nak tahu 90% dari persiapan kahwin means kenduri belah aku, aku just deal atau 'book' tru facebook je. Facebook okay. Takyah penat g survey setiap kedai yang ada di area kemaman. Cuma untuk kanopi je, aku amek no fon pakcik kanopi dari member aku. Aku akui ada juga yang taknak percaya tau yakin dengan khidmat-khidmat atau kedai online. Tapi aku percaya je dan alhamdulillah sepanjang aku berurusan dengan orang 'tru' facebook tiada yang mengecewakan. 

Tapi untuk kerjakahwin ni, seeloknya carilah kedai-kedai yang berdekatan rumah. Macam aku, aku survey facebook facebook mak andam seluruh kemaman, kemudian bila dah yakin dan tertarik dengan harga-harga ditawarkan. Aku terus deal dan kemudian bila ada masa free aku terus bersua muka dengan mak andam. Seeloknya berjumpa terlebih dulu dengan orang-orang yang bakal kita berurusan, kalo boleh 6-7 bulan sebelum kenduri. At least, sekiranya jika kita tak berpuas hati atau tidak yakin dengan orang tu (mungkin selepas kita tengok dari segi personaliti atau barang-barang dia), kita masih ada masa untuk cari orang lain pulak...betul tak betul tak?

Bagi yang tengah plan nak menikah atau bertunang atau merisik atau nak buat kenduri apa-apa pun, aku sugget untuk korang join mana-mana group yang berkaitan dengan 'perkahwinan'. Yang paling aku suggest adalah group "All About Majlis Perkahwinan" (closed gorup). Sebelum menikah dulu, hampir setiap hari aku akan bukak pages ni. Kat situ ramai yang akan promote khidmat atau barang masing dari mak andam, photog, kad kahwin, gubahan hantaran, photobooth, candy buffet dan pakej doorgift. Boleh la kalo nak cari idea-idea untuk kerjakahwin. Selain itu, kat situ juga korang boleh tanya apa-apa yang korang perlukan dengan ikut harga kemampuan korang dan dekat dengan area rumah korang. erm faham tak dengan ayat aku ni? hahahaha. okay takpe takpe aku bagi contoh. 

"Saya memerlukan khidmat photog untuk majlis pertunangan saya 14 mei ini. Kalo boleh harga di bawah RM1000 dan area sungai buluh"

Nanti akan ada yang mengomen. Sama ada menawarkan khidmat masing-masing atau ada yang suggest photog-photog tertentu. Kan ke mudah tu, tak payah nak berhujan berpanas g survey kedai satu satu. 

Next entri aku akan bercerita mengenai pakej mak andam yang aku amek. Next next entri aku akan cerita pasal catering, kad kahwin dan so on. heee. okay adios! 


 

5 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

stju blh semua online tp kena berhati2.. nsb baik alhamdulillah kan..

skg ramai yg cuba menipu..

afzalsukasuki said...

kalau stil dalam area ok lagi.kalau jejauh tu, nak kena ikir kos travel dorang plak :)

ewanthology said...

nak buat majlis mcm ni memang kena buat survey dan preparation betul2. sekali seumur hiduplah katakan.

Myra Jay said...

BTW Selamat Pengantin Baru ye..
Masih belum terlewat kan...? hehee
Sebab masih dalam suasana hanimun :D

Cikna said...

Slm ukhwah&slmt pengantin baru... skunk ni semuanye mudah dunia hjng jari kn...;-)